Musicalgroep Hoevelaken

Anatevka, een kleine joodse nederzetting in Rusland in 1905


Op het dak van de woning van Tevye, de melkman, speelt een violist. Hij staat symbool voor de tradities van de joodse gemeenschap in Anatevka. Door de tradities is de gemeenschap in staat zich staande te houden.

Tevye werkt hard om zijn vrouw, Golde, en hun vijf dochters (Tzeitel, Hodel, Chava, Shrintze en Bielke) te onderhouden. De dochters hebben inmiddels de huwbare leeftijd bereikt. Ze vragen zich af of de koppelaarster Yente de man van hun dromen voor hen zal vinden.
De koppelaarster vertelt Golde dat ze de slager Leiser Wolf heeft uitgezocht als echtgenoot voor Tzeitel.

Tevye keert terug naar huis van een werkdag waarin weer eens alles tegen zat. Zijn paard is mank geworden. Tevye vraagt zich af hoe het leven zou zijn als god van hem een rijk man zou hebben gemaakt.

Ondertussen probeert de student Perchik de dorpelingen bewust te maken van het verdrijven van joden in de dorpen rond Anatevka. De dorpelingen willen het nieuws niet horen. Tevye neemt de man echter mee naar huis voor de sabbathmaaltijd.
Thuis bij Tevye wil Mottel Tevye om de hand van Tzeitel vragen. Hij raakt echter verstrikt in zijn eigen woorden. De familie en de gasten gedenken de Sabbat.
Na de maaltijd gaat Tevye naar Leiser Wolf. Leiser vraagt om de hand van Tzeitel. Hoewel Tevye de slager niet graag mag beseft hij dat een huwelijk met Leiser zekerheid biedt voor zijn oudste dochter. Het goede nieuws wordt in de plaatselijke taveerne gevierd met dorpelingen en de Russen die daar ook aanwezig zijn.

Als Tevye later die avond naar huis waggelt komt hij de dorpsagent tegen. De agent waarschuwt hem voor de demonstraties tegen de joden in Anatevka. De dronken Tevye hoort de violist en danst verder, terug naar huis.

In ruil voor eten geeft Perchik Thora-les aan de dochters van Tevye. Hij gebruikt de heilige teksten echter om zijn politieke visie te verkondigen. Hij veegt de vloer aan met de tradities waarop het leven van de meisjes is gebaseerd. In plaats van de inhoud van de Thora leert hij Hodel danspasjes uit de grote stad.

Tevye vertelt Tzeitel dat ze gaat trouwen met Leiser Wolf. Golde is verheugd. Als Golde weg is vertelt Mottel Tevye dat hij en Tzeitel elkaar trouw hebben beloofd. Tevye heeft het hier moeilijk mee. Dit gaat tegen alle tradities is in. Het is de taak van de vader om het huwelijk voor zijn dochters te regelen.
Hij wil haar het geluk echter niet ontzeggen en stemt toe met hun huwelijk. Hij weet alleen nog niet hoe het hij Golde moet uitleggen.

Midden in de nacht schrikt Golde wakker omdat Tevye een 'nachtmerrie' heeft. Hij wordt wakker en vertelt dat in zijn droom tijdens het huwelijksfeest de grootmoeder van Golde uit het graf opstond en hem vertelde dat Tzeitel met Mottel moet trouwen. Ook de overleden eerste vrouw van Leiser verscheen. Zij zal wraak nemen als Tzeitel haar plaats in het bed van haar man zou innemen. Golde is erg geschrokken en is het met Tevye eens dat onder deze omstandigheden een huwelijk tussen Tzeitel en Leiser uitgesloten is.

De trouwplannen van Mottel en Tzeitel zijn al snel onderwerp van het roddelcircuit. Als Chava naar de winkel van Mottel loopt wordt ze door een groep Russen lastig gevallen. De jonge Rus Fyedka zegt hen haar met rust te laten. Hij volgt haar naar de winkel en wil haar aanspreken. Als Mottel aankomt gaat hij echter weg.

Tzeitel en Mottel trouwen. Tevye kijkt geëmotioneerd toe als de gasten de cadeaus geven en zingen en dansen.

Ook Leiser komt langs. Hi is nog altijd kwaad op Tevye. Leiser vindt dat Tevye hem in het dorp belachelijk heeft gemaakt door terug te komen op de gemaakte afspraken.

Tot grote ontsteltenis van de dorpelingen vraagt  Perchik, tegen alle tradities in, Hodel ten dans. Tevye redt de situatie door met Golde te dansen. Als snel is iedereen aan het dansen, behalve Leiser Wolf en Yente. Zij zijn voorstanders van het strikt naleven van de tradities en verlaten boos het feest.

Het bruiloftsfeest wordt verstoord door Russische politieagenten. Het feest eindigt met stukgeslagen meubilair en gebroken cadeaus. De dorpsagent verontschuldigt zich bij Tevye. De familie begint met het opruimen van de chaos die is achtergebleven.

Perchik vertelt Hodel dat hij Anatevka moet verlaten om naar de stad te gaan waar belangrijke politieke gebeurtenissen plaatsvinden. Voor hij weggaat vraagt hij haar ten huwelijk.

Tevye wil echter geen toestemming geven voor het huwelijk. Maar Perchik vraagt ook niet om toestemming, hij vraagt om zijn zegen. Tevye vraagt zich af hij dit nu weer aan Golde moet uitleggen. Al die liefde.

Hij vraagt Golde of hun gearrangeerde huwelijk na 25 jaar ook niet tot een liefdesromance is uitgegroeid.

In het dorp wordt ondertussen flink geroddeld over Perchik. Perchik zou in Kiev zijn gearresteerd voor zijn politieke activiteiten en naar Siberië zijn verbannen.
Hodel beseft dat zij naar Perchik moet gaan en Tevye brengt haar naar het station. Ze belooft haar vader een traditionele joodse bruiloft zodra Perchik weer vrij is.

Het roddelcircuit gaat rustig door. Nu is er iets bijzonders bij het huis van Mottel en Tzeitel. Het dorp loopt uit en de rebbe wil de 'jonge aanwinst' zegenen. Eindelijk heeft Mottel dan…. de naaimachine waar hij zo lang voor heeft gewerkt.

Buiten belooft Chava aan Fyedka met haar vader te praten over hun relatie. Tevye wil echter niet luisteren. Zijn dochters zullen niet trouwen met iemand van een ander geloof. Tevye verbiedt haar ooit nog met hem over Fyedka te spreken.
Chava laat zich echter niet tegenhouden en trouwt met Fyedka. Voor Tevye is Chava dood en hij denkt met liefde terug aan zijn verloren dochter. Chava komt langs en vraagt hem haar keuze te accepteren. Tevye kan het haar echter niet vergeven.

Daar waar Perchik al voor waarschuwde gebeurt uiteindelijk ook in Anatevka. De joden moeten het dorp binnen drie dagen verlaten. Tevye, Golde en hun twee jongste dochters  vertrekken naar Amerika. Mottel, Tzeitel en hun baby zullen hen volgen. Chava komt langs, maar Tevye doet of hij haar niet ziet. Chava legt uit dat zij ook vertrekken omdat zij niet kunnen wonen in een land waar mensen elkaar zo behandelen. Chava en Fyedka vertrekken naar Cracow. Tzeitel neemt afscheid van hen. Tevye zegt haar om toe te voegen 'God zij met jullie '. Chava belooft Golde dat ze zal schrijven. Chava en Fyedka vertrekken.

Als iedereen afscheid van elkaar heeft genomen vertrekt ook Tevye met zijn familie. Bij hun vertrek wenkt Tevye de violist op het dak om mee te gaan. Waar ze ook heen gaan, hoe de wereld ook verandert, de violist en alles wat hij symboliseert zal bij hen zijn.